Sztálin halálvasútja

Sztálin halálvasútja

Leszakadt vasúti hidak, elhagyatott épületek, magukra hagyott mozdonyok jelzik a sokak által csak "Sztálin halálvasútjának" nevezett elhagyatott szakaszt.


Oroszország északi, fagyos, nehezen megközelíthető részein épült volna fel egy vasútvonal, melynek nyomai a mai napig megtalálhatók.

Egy magára hagyott szovjet mozdony a tajgán

Egy magára hagyott szovjet mozdony a tajgán

Az eredetileg eltervezett szakasz összekapcsolta volna Oroszország sarkvidéki részeit a nyugati vasúthálózattal.


Csaknem 1300 km hosszan futott volna, Salekhard-tól Igarka-ig, a fagyos tajgán keresztül.

Sztálin halálvasút csaknem 1300 km

Az új vonalat "természetesen" katonai célokra is tervezték, többek között nyersanyagok szállítása egy új szibériai kikötőhöz, valamint az északon lévő nikkelbányákban kitermelt értékes fémet könnyebben juttassák el a nyugaton működő szovjet gyárakhoz.

A grandiózus építkezés 1947-ben kezdődött

Két nagyobb és több kisebb kényszermunkatábort hoztak létre, és a hajóval ide hurcolt, többnyire politikai foglyokat embertelen körülmények között dolgoztatták, a télen akár -60 fokig hűlő hidegben.


Embertelen körülmények között dolgozó rabok

Embertelen körülmények között dolgozó rabok

A talaj és az építkezés minősége miatt a vasútvonal kivitelezésében már a tervezéskor hiba csúszott...

Sztálin vasúti sín

A tajga "permafrosztján", a vasútvonal megépítése speciális ismereteket kívánt volna

vasútvonal tajga

Egyes források szerint az építkezés 60–100 ezer halálos áldozatot szedhetett a körülbelül 300 000 itt dolgozó fogolyból.


Büntetőcella fémajtóval

büntető cella

Az egyik volt *gulag fogoly mondta, hogy mindössze napi 20 dkg kenyeret és egy pohár vizet kaptak.

*Gulag alatt a sztálini Szovjetunió egészét behálózó munkatáborrendszert értjük, ahol a rezsim hazai és külföldi ellenzőit, hadifoglyokat, illetve más okokból elhurcoltakat tartották fogva és kényszerítették kemény fizikai munkára. 


Fájdalmas fotó a korhadó emeletes ágyakról, melyeken a fogvatartottak a rácsos ajtó mögött aludtak

Foglyok alvás

Sztálin halála után, 1953-ban az építkezéseket a "túlzott költségekre" való tekintettel az akkori kommunikáció szerint ideiglenesen "felfüggesztették".

Ez a felfüggesztés csaknem 70 éve tart…


A megépült 870 km-es szakaszt egy bő évtizedig még karbantartották, aztán magára hagyták.

A pusztán áthaladó vasútvonal egy része - légifelvétel

pusztán áthaladó vasútvonal egy része

Napjainkra szinte az egész vállalkozás, Sztálin halálvasútja az enyészeté vált...

Felhasznált források: Daily Mail, Romok Útján, AtlasobcuraMúlt-kor, Passport.blog


Megosztás