Sydney Operaház építése

Sydney Operaház építése

A második világháború után (amiben az ausztrálok is a brit királynő alattvalóiként vettek részt) a kontinensnyi ország vezetői elhatározták, hogy építenek egy olyan épületet - amolyan nemzeti jelképet -, mint a londoni Big Ben, vagy a New York-i Szabadság-szobor. Az épület helyéül Ausztráliában a Bonnelong Point kikötőt szemelték ki. 


A sydney-i Operaház megépítésére 1954-ben pályázatot írtak ki, amelyen 32 országból 233-an vettek részt. A nyertes világhírű tervezőket is maga mögé utasítva egy ismeretlen dán építész lett, Jorn Utzon.

Operaház nyertes pályázat

Utzon olyan elegáns és merész tervet készített az operaházhoz, amivel teljesen elsöpörte a többieket. A rajz részleteket alig ábrázolt. A pályázat elbírálói így nyilatkoztak: "A beadott tervrajzok olyannyira leegyszerűsítettek, hogy szinte csak vázlatnak tekinthetők. De minél tovább tanulmányoztuk őket, annál inkább megerősödött az a meggyőződésünk, hogy ez az operaház, ha elkészül, a világ egyik legcsodálatosabb épülete lehet". - A világ száz csodája (könyv)

Tervét a hatalmas jachtkikötő, illetve az öböl vitorlásai ihlették, ám ötleteit keserű küzdelem kísérte.


Új-Dél-Wales kormányzata a társadalmi támogatottság megcsappanásától tartva gyorsan áldását adta az építkezésre, annak ellenére, hogy nem csak a terv nem volt végleges, de a mérnököknek sem volt fogalmuk arról, hogyan építhetnék fel az épület tetejére megálmodott hatalmas betonvitorlákat. - National Geographic

Ausztrália leghíresebb építménye

Az impozáns Operaház mérete számokban: 2,2 hektárnyi területet foglal el, legnagyobb szélessége 120 méter, legnagyobb hosszúsága 183 méter, belsejében 7 darab A380-as repülőgép férne el (egészben). A tetőszerkezet "vitorlái" 161 tonna súlyúak és 65 méter magasak - 1,62 hektáros tetejét 1 056 006 darab cserép fedi. Belső stílusát "a világűrkorszak gótikájának" nevezik, itt található a világ legnagyobb színpadi függönye, a hangversenyterem orgonája a világ legnagyobb mechanikus orgonája; 10 244 darab sípja van (utóbbi 10 év alatt készült el).

"Öt csarnok található zenekari hangversenyek, operaelőadások, kamarazenei koncertek és színházi bemutatók céljára, ezenkívül kiállítóterem, mozi, három étterem, hat bár, könyvtár és 60 öltözőhelyiség is található benne." - A világ száz csodája (könyv). Férőhelyeinek száma: 1 550, a hangversenyterem ülőhelyeinek száma: 2 700 fő.


Sydney, az ausztrál városok kirakata

Kivitelezése műszakilag komoly nehézségeket okozott, a különleges tetőszerkezet kialakítása során rengeteg probléma merült fel. Az építés költsége az eredetileg kalkulált 7 millió ausztrál dollár helyett 102 millió dollár lett, és az építkezés 10 évvel tovább tartott a tervezettnél: 1963 helyett 1973-ra készült el (a tervezett 4 év helyett 14 évig húzódott).

Jorn Utzon 1966-ban műszaki, politikai és pénzügyi problémák miatt visszavonult. Kiderült, hogy a hatalmas betonvitorlákat nem tudják megvalósítani, majd építésznyelven az elliptikus parabolákat számítógépek segítségével sikerült megoldani, a hiányzó pénzösszeget pedig sorsjegyekből fedezték (akkor még ausztrál font volt érvényben, 1966-ban vezették be az ausztrál dollárt).


Az Operaház sorsjegye 1957 novemberében került forgalomba

Sydney Operaház sorsjegy

Az Operaház végleges változata nemcsak Utzon fantáziájának diadala, hanem azon négy ausztrál építészmérnöké is, akik a tervet megvalósították.

1952. Az épület helyéül kiszemelt Bonnelong Point kikötő

Sydney Operaház konstrukció 1.

1957. A beérkezett pályázatok elbírálása

Sydney Operaház konstrukció 2.

Jorn Utzon a legenda szerint a narancsot pucoló négyéves fia láttán jött rá a megoldásra: egyetlen gömbfelületből kell kivágni a kagylóhéjat!

Sydney Operaház tervezet


1958. december: a bontási munkálatokat elkezdték, de már azzal sem haladtak elég gyorsan

Sydney Operaház konstrukció 3.

1959. február - Jorn Utzon, az építkezés megkezdésekor a helyszínen

Sydney Operaház konstrukció 4.

1959. szeptember: még mindig sitthalmok álltak az építési területen

Sydney Operaház bontási munkálatok

1960. Légifelvétel az építkezésről

Sydney Operaház konstrukció 5.

Az építkezés megkezdésekor jöttek rá, hogy az operaház íves - vitorlákat imitáló - kupolái a korabeli technikával egyszerűen nem kivitelezhetőek. Egy kezdetleges számítógéppel tervezték meg végül az elliptikus félparabolák darabkáit, amiből összeállhatott a szerkezet. 


1960. június 20. Az építőmunkások telepített lakókocsikban laktak 

Sydney Operaház konstrukció 7.

1961. A Canberra óceánjáró utasai szemlélhetik meg az építési munkálatokat (a fotózás időpontjában már 47 hetes késésben volt az építkezés).

Sydney Operaház konstrukció 8.

1961. RJ Thomson, a Sydney Operaház Végrehajtó Bizottságának titkára, A. Levy, rezidens mérnök és O. Skipper-Nielsen, főépítész, a mögöttük látható főcsarnok tervével

Sydney Operaház konstrukció 10.

RJ Thomson és A. Levy az építkezésen

Sydney Operaház konstrukció 11.


1962. március 20. Ermington Norm Delmas az ácsok vezetője ellenőrzi Jensmy Jones ács tanuló munkáját

Sydney Operaház konstrukció 12.

1963. december 10-én készült a következő négy kép. A héjak minden elemét a helyszínen öntötték ki, a bordákat összefűzték kábelekkel, majd összenyomták őket, hogy ívet alkossanak.

Sydney Operaház konstrukció 13.

Sydney Operaház konstrukció 14.

Sydney Operaház konstrukció 15.


Sydney Operaház konstrukció 17.

1965. Jorn Utzon építész épülő műve előtt, ekkor már hat éve zajlottak a munkálatok

Sydney Operaház konstrukció 16.

Az időközben megalakult új kormány politikusai (hatalmi harcból, de a hatalmas költségekre hivatkozva) hevesen ellenezték az épület megépítését. A politikai csatározások középpontjába került Jorn Utzon, 1966. február 28-án felmondott, aki nemcsak az emelkedő költségek miatt állandó harcban állt Új-Dél-Wales állam kormányával, de azt mondta, hogy ki nem fizetett díjaival kikényszerítették távozását. Utódul ausztrál építészeket neveztek ki, a főmérnök Peter Hall lett.


1966. március 3. Diákok tiltakoznak és az operaháztól a parlament elé vonulnak, miután Jorn Utzon visszalépését megtudták.

Sydney Operaház konstrukció 18.

1966. március 8. Jorn Utzon sajtótájékoztatót tart méretarányos modellje mellett 

Sydney Operaház konstrukció 19.

1966. április 21. Az utód, Peter Hall építész az épülő Sydney Operaház előtt

Sydney Operaház konstrukció 21.

Diákok tiltakoznak Peter Hall építész 1966. április 20-i kinevezése ellen.

Sydney Operaház konstrukció 22.


1966. július 24.

Sydney Operaház konstrukció 23.

Az 1966. október 22-én készült képen már jól látszik, hogy az operaház külső részének építése jórészt befejeződött, a belső terek kialakítására való terveket azonban Utzon visszalépése után jelentősen át kellett alakítani.

Sydney Operaház konstrukció 20.

1966. december

Sydney Operaház konstrukció 24.

1968. január

Sydney Operaház konstrukció 25.

A híres tetőszerkezete 2194, egyenként 15 tonnás betonelemből áll, amiket 350 kilométernyi acélkábel tart össze - a 32 betonoszlopon nyugvó tető 27 ezer tonnát nyom. A messzire fehérlő tetőt egymillió (egészen pontosan 1 056 056 darab) svéd gránitlap alkotja.


Az utódul kinevezett Peter Hall, építész fejezte be a 2800 férőhelyes hangversenytermet, az 1547 fős operatermet, és ő készítette el az ablakok és lépcsők végleges terveit.

Sydney Operaház konstrukció 26.

1969. december, R. Consigli a számos építészmérnök egyike az Sydney Operaház modelljével

Sydney Operaház konstrukció 27.

1969. december 8. Peter Hall, jobbra és R. Consigli a Sydney Operaház modelljével

Sydney Operaház konstrukció 28.

1972. február. Davis Hughes munkaügyi miniszer (aki kirúgatta Utzont) és Robert Askin Új Dél-Wales miniszterelnöke a belső munkálatokat tekintik meg.

Sydney Operaház konstrukció 29.


1973. október 15.

Sydney Operaház konstrukció 30.

II. Erzsébet brit királynő 1973. október 20-án avatta fel, sokak véleménye szerint második világháború óta nem építettek szebb épületet a világon.

Sydney Operaház konstrukció 31.

Hall jelentősen változtatott Utzon elképzelésein, nem csoda, hogy az avatóünnepségen II. Erzsébet azt emelte ki, hogy "a piramisok is rendkívüli viszontagságok közepette épültek, mégis állnak ma is”.

1973. október 20. Operaház megnyitása 14 évvel az építkezés kezdete után:

Sydney Operaház konstrukció 32.

Jorn Utzon, építész számára borzasztó lehetett a karrierjét meghatározó művének elbitorlása, és soha többé nem tért vissza Ausztráliába, miután 1966-ban a családjával titokban elutazott onnan. Távozását követően azonban méltóságteljesen hallgatott az ausztrálok bánásmódjáról. 1998-ban Sydney díszpolgárságot adományozott neki, de a polgármester kénytelen volt a város kulcsait Dániában átadni Utzonnak: "Ha megbecsülik egy építész munkásságát, építtessenek vele, ne pedig díjakat adjanak neki" - mondta. 


2003-ban, öt évvel a halála előtt megkapta a Pritzker-díjat (afféle építészeti "Nobel-díj"). Az egykor narancsot pucoló fiú, Jan Utzon viszont maga is építész lett, mi több, tagja a Sydney-i Operaház Építészbizottságának, így részben felügyeli a mostani átalakításokat. 

Jorn Utzon, 2008. november 29-én, 90 évesen hunyt el. A halálát követő napon a sydney-i operaház fehér vitorláinak kivilágítása egy órára kihunyt az építész emlékére.

Napjainkban...

2018. évi Vivid Sydney Light Festival részeként megvilágítják a vitorlákat

Operaház vetítés

2020. Önkéntes tűzoltókról készült képeket vetítettek épületére, ezzel tisztelegve az ausztrál tűzvésszel harcolók felé:

Sydney tűzvész

ADALÉK

Íme 4 alternatíva az operaházi pályázatokból, melyet nemrég Ausztrália megbízásából a NeoMan kreatív stúdió készített el látványtervben: (teljes: itt)


Peter Kollar és Balthazar Korab tervezete

Operaház pályázat

Sydney Operaház tervezet

Sir Eugene Goossens pályázata

Operaház pályázat 2.

Sydney Operaház tervezet


Philadelphia collaborative group pályázata

Operaház pályázat 3.

Sydney Operaház tervezet

Kelly és Gruzen’s Design

Sydney Operaház tervezet

Sydney Operaház tervezet

Ez is érdekelhet! A képeslapok hatására úgy döntött, hogy egyszer megépíti álmai palotáját: Postás építette palota


Felhasznált képek és források: BYGONELY, Wikipédia, Vojázs, Ritkán látható történelem blog, 4444k.blog, ng.hu, Lighthouse, Építészfórum, Guardian, Papageno, Roadster