Így kell fellépni a webkereskedő csalókkal szemben!

Így kell fellépni a webkereskedő csalókkal szemben!

Sajnos az utóbbi időben elszaporodtak a webkereskedő csalók és hanyagságok, így muszáj fellépni ellenük. Ez masszívan működik, nagyságrendben járnak pórul naiv és jóhiszemű emberek azzal, hogy a pénzt előreutalással rendezik, a megrendelt árut azonban nem kapják meg. 


Az szinte esélytelen, hogy visszautalják a kicsalt pénzünket, tehát a feljelentés az egyetlen járható út. Azt azonban tudni kell, hogy 50 000 Ft alatt ez csak szabálysértésnek minősül, amit némi pénzbírsággal sújtanak. Nyilván a csalók könnyedén kifizetik, majd a szélhámosság folytatódik tovább. Viszont, ha a károsultak külön-külön tesznek feljelentést, akár levélben (!), a feljelentéseket már összevonják, az értékek összeadódnak. Vagyis, már elérheti az 50 000 Ft-os határt, amit már bűncselekményként és NEM szabálysértésként kezelnek, így megindítják a nyomozati eljárást.

A következőkben összegyűjtöttünk néhány segítséget a feljelentéssel kapcsolatban, illetve találtok még néhány hasznos tudnivalót is.

Fontos tudni, ha a fogyasztóvédelemnél teszünk panaszt, akármi is lesz az eljárás eredménye, önmagában attól sem a terméket, sem a vételárat nem láthatjuk viszont. A fogyasztóvédelem ugyanis nem kötelezheti ilyesmire egy vállalkozást. Tehát azért fontos a rendőrségi feljelentés, mert a fogyasztóvédelemhez benyújtott panasz és kárigény csak polgári peres eljárásban érvényesíthető, ami nemcsak költséges, de hosszú időt is vesz igénybe, a kimenetele pedig kétséges.


Rendőrségi feljelentésnél ugyanakkor a nyomozati eljárás lezárása után az ügy bíróság elé kerül, ahol a bűncselekmény megállapítását követően, a büntetőtárgyaláshoz kapcsolódva döntést hoz az ügy polgári peres eljárásban érintett részében, azaz a kicsalt pénz visszafizetésében. A büntetőperes bírósági tárgyaláson ilyen esetben még tanúként sem kell megjelennünk, azonban csak azok részére ítéli meg a bíróság a pénz visszatérítését, akik feljelentést tettek és abban jelezték a kártérítési igényüket.

14 nap

Ha az online bolt nem szállítja ki a megrendelt terméket, akkor ugyanúgy élhet a vásárló az indoklás nélküli elállási joggal, mint abban az esetben, ha már átvette az árut (amíg nem vette át a terméket, addig bármikor elállhat, amikor már átvette, azt követően 14 napon belül). Ha jelezzük az elállást, elviekben a vállalkozás köteles a teljes összeg visszafizetésére, méghozzá haladéktalanul, de legkésőbb az elállás kézhezvételétől számított 14 napon belül.


Pontosabban így szól a szabály, a gyakorlatban viszont ha nem kaptuk vissza a vételárat, már arról is rendelkezünk bizonyítékkal, hogy szerződést bontottunk. A jogsértés következménye pedig, hogy a fogyasztóvédelem elsőre figyelmezteti a webkereskedést, majd az ismételt ellenőrzésnél 200 ezer forinttól 2 millió forintig terjedhet a bírság, ha megállapítják, hogy a kereskedő nem fizette vissza a vételárat.

Tehát még egyszer: a fogyasztóvédelem érdemben vizsgál, egyéni igények érvényesítésére nincs lehetőségük.

Feljelentés

Talán adódik a kérdés, hogy folyamatos csalással hogy a francba tud üzemelni egy internetes bolt? Hát, sajnos a károsultak segítségével, akik asszisztálnak mindehhez, vagyis nem tesznek feljelentést, tehát elkönyvelik veszteségnek. 


Miért?

- Mert sokan elintézik vállrándítással, hogy pár ezer forintért nem éri meg egy eljárás. (Tényleg semmit nem akarsz tenni, hogy történjen valami?)

- Mert sokan szégyenlik, hogy átverték. (Szégyellnivalója annak van, aki jóhiszeműségedben átver.)

- Mert nincs idejük procedúrára. (Oké, de arra van időd, hogy szélhámosoknak dolgozz a munkahelyeden?)

- Mert bár megtennék, de nem tudják hogyan.


Ösztönző információ, hogy nem bonyolult a folyamata:

Személyesen sem kell befáradnod a rendőrségre, a feljelentést megteheted postai úton is, levélben. Igen, papíralapú formában, nem elektronikusan. A saját kézzel írt bejelentések tanúk nélkül is teljes hitelességgel bírnak. Tehát ajánlott levélben, a rendőrség központi panaszirodájának címezve:

KÖZPONTI PANASZIRODA, 1903 Budapest Pf.: 314/15.

Miért ide? Mert központilag jobban átlátják az országos szintű problémát, így egy központi címre mennek a feljelentések. 

Mi álljon a feljelentésben? Nem kell bonyolult bikkfanyelvben gondolkodnod, itt egy egyszerű feljelentési sablon: kattints. Amennyiben van nyomtatód, illetve lehetőséged nyomtatásra, az üggyel kapcsolatban minden bizonylatot csatolj (átutalás, e-mail, megrendelés visszaigazolása, elállás, stb). A mellékelt csatolmányokat a feljelentés alján fel kell sorolnod! Amennyiben nincs lehetőséged nyomtatásra a feljelentés aljára írd oda, hogy az összes bizonylatot elektronikus úton szeretnéd eljuttatni. A feljelentés után egy alkalommal majd személyesen is be kell menned a HELYI rendőrségre, egyeztetésre. Erről küldenek majd értesítést, de addig is hadd induljon el és haladjon az eljárás.


Tipikus átverési forgatókönyv, hogy a Facebookon találkozunk egy rendkívül kedvezőnek látszó nyereménnyel vagy hirdetéssel, oda kattintva aztán hamar egy vonzó weboldalra navigál, ahol a kiszemelt termék könnyedén megrendelhető. Ilyenkor minden esetben kötelező ellenőrizni egy szolgáltató honlapját, a Kapcsolat (elérhetősége), valamint az ÁSZF/Felhasználói feltételek tartalmaz-e iránymutatást. A tapasztalatunk az, hogy a csaló webshopok felületén sem telefonszámot, sem címet nem találsz, pedig jogszabály, hogy fel kell tüntetni az üzemeltető adatait annak érdekében, hogy a vásárlók azonosíthassák leendő partnereiket.

A fogyasztói döntések megkönnyítése érdekében 2017 óta elérhető a súlyos fogyasztóvédelmi jogsértést elkövető webáruházak adatbázisa, érdemes itt is ellenőrizni

(Lehetőségünk van még a bíróság alternatívájaként működő békéltető testülethez fordulni, ennek többféle eredménye lehet. Pl. egyezség, kötelezést tartalmazó határozat, vagy ajánlás - a vállalkozás ha nem tesz eleget az ajánlásnak, és erről a fogyasztó értesíti a békéltetőket, akkor az ügy kikerül a testület online szégyenfalára.)

A cikk nem minősül jogi tanácsadásnak!


Megosztás