Eiffel-torony építése

Eiffel-torony összeszerelése

Az első tervrajzot Eiffel tervezőirodája készítette, 1884 nyarán. A megvalósítani akaró Gustave Eiffel felajánlotta a tornyot Amerikának, Spanyolországnak, még Magyarországnak is, de sehol nem kellett. Végül Párizsban nevezett egy pályázaton, amelyet a francia forradalom 100. évfordulójára írtak ki 1889-re, amely a francia nemzet nagyságát jelképezi.


Több, mint száz pályamunka közül nyerte el, a megvalósításra mindössze cirka két évet kaptak. A tervrajzokat 30 mérnök készítette, az építőmunkásokat hegymászók és tengerészek közül toborozták (főleg a nagy magasság miatt). A munkások éjjel-nappal, télen-nyáron, hidegben és melegben egyaránt dolgoztak, szerencsére az összeszerelésnek csak egy áldozata volt. A tornyot 2,5 millió szegecs tartja össze, valamint több, mint 12 000 acéldarabból áll, maga az építése pedig 2 évig, 2 hónapig és 5 napig tartott. 

Gustave Eiffel néhány francia híresség társaságában felgyalogolt a torony csúcsára 1665 lépcsőfokon és kitűzte a francia zászlót. Ebben az időben az Eiffel-torony volt a világ legmagasabb építménye.

A "gyárkémény" kezdetben a helyi lakosoknak és vezetőinek egyáltalán nem tetszett, manapság már Franciaország jelképének számít Párizs Öreg Hölgye.


A pillérek néhány méterrel a földfelszín alatt, tömör kavicságyra épített beton alapzaton nyugszanak. Minden egyes fém főtartó elem falakkal összekötött külön betontömbhöz csatlakozik, melyekre így mindössze 3-4 kg/cm2 nyomást fejt ki. A Szajna felőli oldalon fém keszonokat alkalmaztak, melyekben sűrített levegő tette lehetővé, hogy a munkások vízszint alatt dolgozzanak. 

A pillérek alapozása

500

501

502


503

Az építkezés megtekintése

504

Az első pillér kiemelkedik az alapból: 1887 július

505

1887. december

506

A pillérek összeszerelése 1887. július 1-én kezdődött el, hogy aztán 21 hónappal később fejeződjön be. Minden elemet az Eiffel-cég Párizs melletti székhelyén, a Levallois-Perret-i üzemben készítettek. A torony mintegy 18 000, kb. 5 méteres darabokból álló elemét külön-külön tervezték meg, s gyártották le tizedmilliméter pontossággal.


A helyszínen 150-300 munkás foglalkozott a gigantikus szerkezet összeállításán, akik közül többen dolgoztak korábban fém viaduktok építésén.

1888. május

507

508

509


A pillérek szerelése: 1888. május

510

Állványzat az emelet építéséhez

511

Az emelet építése 1888. június

512

513


514

1888. szeptember

515

517

518

1888. október-november

516


A 3. emelet építése: 1888. december

519

A torony minden egyes fém elemét a jól bevált módszerrel, szegecsekkel rögzítették. A szerelvényeket ideiglenesen csavarokkal fogták össze, majd azokat egyesével, összesen mintegy 2 500 000 meleg szegeccsel helyettesítették. Kihűlve összehúzódtak, és az elemeket egymáshoz szorították.

520

A lift üzembe helyezése

521

Festés közben

522


Az Eiffel csapat mérnökei

523

524

1889. március 23-án befejezett torony

525

Avatás 1989

526

527


Világkiállítás 1889

528

529

Mindössze öt hónap kellett az alapok elkészítéséhez, s további 21 a torony fém elemeinek összeszereléséhez. Ha a kor kezdetleges eszközeit nézzük, mindez rekord gyorsaságnak számított. A torony összeállítása precíziós csoda, ismerte el a kor összes krónikása. Az építkezés 1887. januárjában kezdődött és 1889. március 31-én fejeződött be. Gustave Eiffel a torony csúcsán lévő kis platformon vehette át a Becsületrendet.

Ez is érdekelhet: Az internet korában már ki sem kell mozdulnunk otthonról, hogy elutazzunk és megnézzünk egy-egy turistalátványosságot, ám így sem ismerjük minden részletet, például azt, hogy milyen lakóhelyiséget rejt a világ egyik leghíresebb épülete. Eiffel-torony titkos apartman: Tudtad?


Felhasznált források: József Attila könyvtár, Históriamozaik, Wikipédia

Megosztás