10 sláger, ami szétvitte 1985-öt

10 sláger, ami szétvitte 1985-öt

Vissza a jövőbe! - ami annyira aktuális, hogy 1985-ben került bemutatásra a trilógia első része. Ma már nosztalgiával tekinthetünk vissza a slágerdömpingre, ez volt az eurodiszkó csúcséve.

A következő előadók és zenekarok kifejezetten a könnyűzene színtéren küzdöttek meg (néha egymással is), az összes korabeli népszerű dalok pedig örökre ott ragadtak a kollektív tudatalattiban.

Erősen szubjektív a lista, ráadásul nekünk is nehézséget okozott, hogy a sok leg-leg-leg-ből melyiket válogassuk be. Qrvajó zenei év volt, tele minden tartományban hangokkal és dallamokkal, fürödni lehet a hangulatban. 

Indulhat a DHB? Nézni és hallgatni is érdemes!

Sandra, a német Madonna. A Maria Magdalena óriásit robbant: 21 országban került a toplista élére, további 5 országban pedig a Top 10-be. És akik azt hitték, hogy csupán egyslágeres előadó lesz, rövid időn belül tévedtek, mert ő lett az első számú német popdíva, s ezt a pozícióját évekig meg is tudta őrizni. Hatalmas hangerővel következett az In the Heat of the Night, ehhez a dalhoz készült el az énekesnő első videoklipje.

Szeretjük a norvég popzenét? Aha! Máig aktív szintipop együttes, a trió debütáló lemeze hatalmasat szólt. Nemcsak a dal, hanem a videóval is nagyot startoltak, amiben ceruzarajzos animációval vegyítették az élőszereplős jeleneteket. Az egész világon a fiúkat a slágerlisták élére repítette. Korszakalkotó nóta, vannak számok, melyek meghatároznak egy egész évtizedet, ez a '80-as években a Take On Me.

Bár sokat gondolkodtak rajta, hogy mi legyen a neve a formációnak, végül az "a-ha" egy dalcím ötletéből ered. Olyan, norvég szavakat kerestek, melyeket az angol anyanyelvű emberek is ki tudnak ejteni, majd az énekes kiszúrt egy dalt a gitáros dalszövegei között, aminek "a-ha" volt a címe: "Borzasztó dal volt, de jó névvel."- mondta Morten Harket. Egyébként a zseniális klip egyik jelenetét újraforgatták az eredeti szereplővel, itt írtunk róla: Emléxel a lányra? Így néz ki most! 

You’re My Heart, You’re My Soul - szinte biztosak vagyunk benne, hogy amint elolvastátok a címet, már megy is a fejetekben a refrén magyarosítva: jomaha, jomaszó. Vasárnaponként akkoriban a fél ország a Poptarisznyát hallgatta a rádióban, itt csendült fel először a német Modern Talking első szerzeménye és indult útjára egy páratlan, pontosabban páros karrier.

A nyolcvanas években a német slágergyárosok ontották a jobbnál jobb disco nótákat, amelyek mai napig etalonnak számítanak a retro-disco műfajban. Lásd feljebb a Modern Talking vagy a Bad Boys Blue. Ezek mind jól felépített projectek voltak; ötletes, de egyszerű nótákkal, jó koncepcióval, szintis-negédes dallamokkal, táncolható ritmusokkal, fülbemászó szerzeményekkel. A Németországban élő külföldi szakácsokból és katonából alapított Bad Boys Blue tartott leginkább lépést Dieter Bohlennel.

Az eredeti felállás egy jamaicai, egy angol és egy amerikai tagból állt (ez a recept később sokszor visszatért még a német eurodance-ben is), akik Dél-Afrikában is népszerűek tudtak lenni - nem mellesleg a biztos slágerszállítás mellett talán a műfaj legjobb nagylemezét is jegyzik. Fennállásuk során a tagok rengetegszer cserélődtek, részben a két alapító tag halála, részben pedig kiválások miatt (összesen 10 fő volt tagja az együttesnek). Jelenleg egyetlen zenész, az alapítók közül egyedüliként életben lévő John McInerney (brit) az együttes tagja és egyben frontembere.

Ki kér estére egy szeretőt? Stevie Wonder dala elsőként vezette egyszerre a pop, az R&B és a dance-listát. A legsikeresebb és a legelismertebb zenészek közé tartozik, de mindig megőrizte szerénységét. Oscar-díja mellett 25 Grammy-díjat és több életműdíjat is kapott, bekerült a rock halhatatlanjai közé, a Rolling Stone magazin minden idők 100 legnagyobb művésze között a 15. helyre sorolta, csillaga díszíti a hollywoodi hírességek sétányát.

Az akkor még csak feltörekvő Eddie Murphy hírnevét megerősítette a Beverly Hills-i zsaru, ráadásul különösen jó évet zárhatott 1985-ben, mert nemcsak a Party All the Time hódította meg a slágerlista első helyét, hanem a filmhez készült zenei aláfestés is, ami természetesen szintetizátoros és őrületesen '80-as évek! Nem tartalmaz éneket, ám mégis a popkultúra részévé vált a többség által csak "Axel Foley"-ként ismert emblematikus főcímzene ('84 decemberében volt a premier).

Falco a valaha élt legnagyobb osztrák popsztár, Ausztriából egészen az amerikai slágerlisták tetejéig jutott (az első olyan német nyelvű volt, amelynek sikerült felkerülnie). Átütő sikert ért el a Rock me Amadeus című dallal, amelynek alapötlete a klasszikus osztrák zeneszerző, Wolfgang Amadeus Mozart zenéjéhez való visszanyúlás volt, és amelyet az Oscar-díjas Amadeus című film tett világhírűvé. 

Halála után megjelent befejezetlen lemezén régi stílus keveredik új ízekkel, valószínűleg ez lett volna a jövő, csak sajnos ezt már nem tudjuk meg. Johann Hölzel ittasan karambolozott egy autóbusszal, nem élte túl a balesetet. Hatalmas kár érte a popzenét, hátborzongató, hogy Falco egyik utolsó dalában, az Out of the Dark-ban elhangzik az a sor, miszerint vajon meg kell-e halnom ahhoz, hogy élni tudjak. Kár volt kipróbálni...

A "Mr. Bad Guy" volt Freddie Mercury első szólóalbuma. A 11 általa írt szám sokkal közelebb állt a hagyományos pop és disco zenéhez, mint a Queen egyéb munkái. A borítón az énekes köszönetet mondott az együttes tagjainak a távolmaradásukért, és ezzel a mottóval ajánlotta a lemezt: "Az albumot a macskámnak, Jerrynek ajánlom, illetve Tomnak, Oscarnak, Tiffanynak és a világ összes macskaszerető emberének – mindenki más elmehet a fenébe!"

Italodisco együttes, ami a világhírnevet is meghozta a csapat számára, ugyanakkor a Tarzan boy "One Hit Wonder" - azaz egyslágeres csoda. Persze néha ennyi is elég a halhatatlansághoz, hiszen számos slágerlistára felkerült. A refrénben Tarzan üvöltését használják, nyilván fejből tudod ezt a szöveget: "Oh, oh, oh, oh, oh, oh, oh, oh, oh, oh, oh, oh, oh!"

Sikeres popegyüttese az Egyesült Királyságból a Dead or Alive, zenéjük egyértelmű csúcspontja a nemzetközileg jegyzett és évtizedekig a rádiókban játszott muzsika, ami valósággal felrobbantotta a poplistákat és a diszkókat: You Spin Me Around.

Az extravagáns Pete Burns meghatározó popkulturális alakja volt a 80-as éveknek. Noha 19 évesen megnősült és ezt a házasságot 26 évig fenntartotta, következő partnereként már egy férfit mutatott be. A brit énekes kezdetben csak lányos sminket és ruhákat használt, később több plasztikai műtéte volt, utóbbiak közül számos rosszul sikerült és arca egyre ijesztőbbé vált. Már nem élhette meg a Dead Or Alive 2016-os gyűjteményes kiadását, szívinfarktus okozta halála után az együttes is feloszlott.

Ennyi lenne a 10 gigasláger, viszont további 5 megasláger is van, amit még a mi szubjektív listánkból sem tudunk mellőzni, akkora aranyév volt a zenében 1985.

Tovább is van, mondjuk még?

Madonna minden korszaka pop- és divattörténeti fejezet, akinek akárhogy közeleg a nyugdíjas korhatára, sosem tudhatjuk biztosan, hogy túl van a csúcson. Már csak azért sem, mert karrierjében is több volt, ami meghatározta a zenei toplistákat. Az "anyagias lány" koncepciója az énekesnő szerint akkori életét jellemzi, amiben külön tetszett neki, hogy provokatív. Sokan utánozták is a klipet, pedig már Madonna is utánzott benne, mégpedig Marilyn Monroe híres gyémántos jelenetét.

Ha össze akarunk állítani egy nívós ’80-as évekbeli válogatást, Midge Ure nótájának biztosan szerepelni kell. Egy olyan hangulat, amiben minden benne van a nyolcvanas évekből...

A dal, aminek csak a magyarok tudják az igazi szövegét: "levelet kaptam lájf"- eredetileg halandzsázik benne az osztrák Opus együttes: labadab dab dab life. A számot Oberwartban, 1984. szeptember 2-án tartott koncert során hozták létre, miközben a csoport 11 éves fennállását ünnepelte. Élő változatban rögzítették, a közönség együtt énekelte velük.

A nóta ugyan 1984-ben született, de promóciós okokból az osztrák kiadó csak egy évvel később jelentette meg, mivel ezt szánták az "Austria für Afrika" segélykoncert sikerdalának. Ez így is lett, de túlnőtt a kis ország határain, és hamarosan a világ összes diszkójában játszották, az 1985-ös nyár nagy slágere lett.

Everything She Wants (Mindent, amit ő akar) - George Michael később egy interjúban elmesélte, hogy a homosze*ualitása miatti feszültségét (pontosabban hogy nem lehetett önmaga) írta bele, annak ellenére, hogy egy kapzsi nőről szól, akit nem is szeret. 

There’s a choice we’re making, we’re saving our own lives - így szól a We Are The World refrénjének egy része, ami magyar fordításban valahogy így hangzik: "Egy olyan választást hozunk, amivel megmentjük a saját életünket." A dalban résztvevők többsége a stúdióba egyenesen az American Music Awardsról érkezett, ugyanis a díjátadót aznap este tartották.

"Az akkor legnagyobb sztároknak számító énekesek álltak össze, hogy így gyűjtsenek pénzt az Afrikában éhezők megsegítésére. A dallal összesen 63 millió dollárt szedtek össze (az akkori árfolyamon több mint hárommilliárd forint volt), és egyben ez lett az egyik leggyorsabban felvásárolt kislemez az amerikai popzene történelmében. Hogy az igazságtartalma mennyi, az kérdéses, de állítólag Stevie Wonder mindenkinek azt mondta, hogy ha a felvétel nem sikerül elsőre, ő és Ray Charles, a két vak énekes fog majd mindenkit hazavinni." - írja a 24.hu

Még a mi mércékhez viszonyítva is kimaradt jónéhány klasszikus, bízunk benne, hogy kommentben kiegészítitek, akiknek megérdemelten helye van 1985 listájában.

Ez is érdekelhet: 10 sláger, ami szétvitte 1991-et